Dijital Pazarlamada B2C İş Modeli Anlayışı
E-Ticarette B2C Nedir? Nasıl Yönetilir?
11 Haziran 2023 , Blog Yazılarımız
Perakende sektörü değişen pazar ve piyasa koşullarıyla birlikte her gün biraz daha değişim gösteriyor. Daha öncesinde belirli dönemlerde mağazalardan fiziksel olarak yapılan alışverişler yerini, online platformlar üzerinden anlık alışverişlere bırakmaya başladı. Bu da artık "E-Ticaret Nasıl Yapılır" sorusunu daha sık görmemize sebep olmaya başladı.
Kullanılan nakit para değişti, kredi ya da hesap kartlarına evrildi. Bu bir bakıma beraberinde "tüketim çılgınlığını" ile birlikte tüketicilerin satın alma alışkanlıkları da değiştirdi.
Kavramsal olarak oluşturulan bu ticaret türleri müşteri analizlerini yapmak, satış stratejilerini belirlemek ve gerekli pazarlama çalışmalarını yürütmek daha kolay hale geldi.
B2B ve B2C'nin Farkları Nelerdir?
E-Ticaret sektöründe yer alan firmalarının tüketiciye ulaşma şeklinde farklılık olabilir. Veyahut bu noktada firmanın "müşteri" anlayışı bile değişiklik gösterebilir. Bu yazıda en temel haliyle B2B ve B2C iş modellerini olarak ele alacağız.
B2B iş Modeli; “Business to Business”, yani “İşletmeden İşletmeye” kavramı firmaların kendi aralarında gerçekleştirdikleri satış ve pazarlama faaliyetlerini ifade etmektedir. Örnek vermek gerekirse hammadde ticareti, danışmanlık hizmetleri veya şirket işbirlikleri B2B iş modelinde yer alır.
Bu yazının ana konusu olan B2C İş Modeli yani "Business to Consumer" ise müşteri olarak "son tüketiciyi" hedef alır. "İşletmeden Tüketiciye" satış yapmasını ifade eder. Bireysel olarak yaptığımız tüm alışverişler, B2C iş modeli kapsamındadır.
Bu anlamda görüldüğü üzere B2B ve B2C iş modelindeki en büyük farklılık, müşteriyi farklı şekilde konumlandırmasından gelmektedir.
B2C iş modelinin iki farklı alanda kullanıldığını görmek mümkündür:
Sanal Pazar Yerleri: Aslına bakıldığında oldukça kısa zamandır hayatımızda olan sanal Pazar yerleri pandemi sırasında ve sonrasında oldukça büyüdü ve daha önemli bir hal aldı. Bu anlamda B2C iş modelini rahatlıkla görebileceğimiz bir alan yarattı.
Sanal Alışveriş Mağazaları - Web Siteleri: İkinci yol ise firmanın tüketiciyle kendi sanal alışveriş mağazasını yarattığı, web sitesidir. Çoğu durumda bu firmaların kendine ait fiziksel bir mağazaları bulunmamakla birlikte, tüm süreç tek bir yerden yönetilir.
B2C iş Modelinin Sağladığı Faydalar
Firmalar, küçük işletmeler ya da girişimciler nasıl adlandırırsanız adlandırın oluşturdukları web kimlikleri sayesinde internet üzerinden konum bağımsız ulaşılabilir olmaktadırlar. Bu sayede dünya çapında ürün ve hizmetlerinin satışını yapmak mümkün bir hale gelmektedir.
Geleneksel satış anlayışının aksine birçok gider kalemi olmaz. Örneğin fiziksel dükkan gideri. İster kira olsun ister işletmenin kendine ait bir dükkanı olması halinde o sorumluluk maddi manevi başka yükleri de getirecektir. E-Ticarette bu gider ortadan kaldırılabilmekte ve kaynakların farklı alanlarda kullanılmasına olanak tanınabilmektedir.
E-Ticarette ürünün yolculuğunu takip etmek oldukça kolaydır. Web sitesindeki müşteri hangi ürünlerle ilgilenmiş, hangi aralıklarla alışveriş yapıyor, ürünü aldıktan sonraki yorumları, karşılaştığı sorunları direkt ulaştırabilir bir hale getirmektedir.
B2C İş Modelinde Nelere Dikkat Edilmeli?
B2C pazarlamanın elbette belki de en büyük zorluğu "denizdeki başka balıklar" yani rakip firmalardır. B2B iş modelinde ürün ya da hizmet alınan bir firmayı değiştirmek kimi zaman zor olsa da söz konusu B2C olunca tüketiciler ihtiyaç duydukları hizmeti almak için farklı bir firmayı tercih etmekte daha az tereddüt göstermektedirler.
Müşteri sadakati yaratmak yeni kurulan işletmelerde oldukça zor ve karmaşık bir süreç. Bu anlamda firmalar bu süreci hızlandıracak her adımı atmak zorundalar.
Firmalar web sitelerini güncel tutmak, satış öncesinde, satış sırasında ve sonrasında müşterilerine destek olmak, ödeme adımlarını güvenli bir şekilde yönetmek, kargo aşamalarını takip etmek zorundadırlar.
Bu anlamda E-ticaret süreçlerini tek bir yerden uçtan uca yönetmek bu yolculukta atılabilecek en sağlam ve en doğru adımdır.
CloudOffix E-Commerce Cloud ile e-ticaret sürecini uçtan uca yönetmek bir hayalden daha fazlası!
CloudOffix E-Commerce Cloud'un Avantajları Nedir?
E-Commerce Cloud'un özelleştirilebilir yapısı sayesinde;
Herhangi bir teknik bilgiye sahip olmadan web sitenizi kurabilir,
Ürünlerinizi ekleyebilir,
Satış sürecini takip edebilir,
Güvenli ödeme yöntemleri tanımlayabilir,
Kargo süreçlerine kadar takibini sağlayabilirsiniz.
Sağladığı bu kolaylıklar sayesinde başlangıçta insan kaynağı olmayan işletmelerde takip edilmesi zor olan aşamaları tek bir yerden yönetebilir, raporlamasını alabilir ve ilerleyişinizi adım adım takip edebilirsiniz.
Geniş bir vizyonla bakıldığında kurulan bu e-ticaret siteleri bir gün büyüdüğünde farklı ihtiyaçlarının da doğması kaçınılmazdır. CloudOffix'in tamamen entegre yapısı sayesinde Marketing Cloud ile pazarlama faaliyetlerini yönetebilir, Invoicing Cloud ile ön muhasebe süreçlerini takip edebilir veya Helpdesk Cloud ile Satış Sonrası Süreçlerinizi özelleştirebilirsiniz. Her şey sizin elinizde!
Sağlanan verimli çalışma koşulları ile işletmeler kolaylıkla başarıya ulaşabilir, markasını ve ürünlerini dünyanın birçok yerine ulaştırabilir. Burada önemli olan nokta ise belirli bir vizyon ile hareket ederek, süreci uçtan uca tasarlayıp uçtan uca yönetmektir.